Pages

Thursday, June 17, 2010

Sekadar Nasihat...

Artikel ni ditulis atas dasar tujuan untuk memperbaiki diri serta berdakwah demi untuk kebaikan semua dalam kita beramal dan beribadah kepada Allah SWT. Bercakap hal agama semua orang boleh bercakap, tetapi adakah percakapan kita itu dari segi ilmiah yang kita sendiri pelajari ataupun hanya sekadar kita mentaklid buta kepada setiap hujahan dan juga kepada orang yang menyampaikan ilmu tersebut. Yang ingin diperkatakan disini adalah berkaitan ilmu solat kpd Allah SWT. Adakah kita bersolat hari ini dengan solat sebagaimana solat Nabi SAW?

Nabi SAW bersabda:


"Solatlah kamu sebagaimana kamu melihat aku solat". [1]




Jadi perkara yang nk sangat saya kongsi disini adalah perkara solat Nabi SAW. Saya di Penang Alhamdulillah diberi kesempatan oleh Allah SWT untuk menghadiri setiap kuliah Sifat Solat Nabi SAW yang disampaikan oleh Al Fadhil Ustaz Johari Wahab Lulusan Hafiz Pakistan dan Pakar Hadis di Yaman.

Dengan tauliah yang diberikan oleh Nabi SAW iaitu :

Sampaikanlah daripadaku walaupun satu ayat.

Saya berpesan kpd diri saya sendiri dan kepada semua pembaca agar kita sama-sama bertakwa dan menperbaiki ilmu kita serta amalan ibadah kita.Belajar ni sampai diakhir kalam pun kita diwajibkan untuk belajar sebagaimana hadis Nabi SAW

Daripada Abu Hurairah r.a, katanya: "Rasulullah s.a.w. bersabda: "Barangsiapa yang menempuh sesuatu jalan untuk mencari ilmu pengetahuan di situ, maka Allah akan mempermudahkan baginya suatu jalan untuk menuju ke syurga." (Riwayat Muslim)

Kita jangan jadi sombong kerana ibadah kita yang 20 tahun dulu, seharusnya kita kena semak serta memperbanyakkan istighfar selain memperbanyakkan muhasabah diri:

Kata-kata hikmah khalifah amirul mukminin yang pertama iaitu Umar Al Khattab:

Hasibu An Fusakum Qhabla AnTuha Sabu:
>“Hisablah diri kamu sebelum kamu di hisabkan”

Saya menulis entri kali ini adalah untuk memperingati diri saya serta saya sampaikan kpd semua supaya kita sama- sama menjadikan amalan nasihat menansihati ini seiring dengan perkembangan teknologi yang berkembang pesat,(setiap 6 jam teknologi berubah). InshaAllah. Dalam hadis muslim dinyatakan addin nu nasiha, agama itu adalah nasihat.wallahualam

Entri ini bukanlah untuk menyindir ataupun untuk menzahirkan perasaan sombong, takabur, dengki dsbgnya selain memohon kepada Allah SWT agar dijauhi perasaan riak. InshaAllah.

1 H/R Bukhari, Muslim dan Ahmad.

Tinta,
Abu Husna
-Research Kluster, Png-

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails
 
Related Posts with Thumbnails